Η έκθεση Agrotica σε συνδυασµό µε την τριπλή υποστήριξη όπως είναι Σχέδια Βελτίωσης, Αναπτυξιακός Νόµος και Ταµείο Ανάπτυξης που αναµένονται τους ερχόµενους µήνες, φαίνεται πως θα οδηγήσουν τις εξελίξεις στην αγορά των τρακτέρ το ερχόµενο διάστηµα.

Όπως είναι φυσιολογικό η αγορά προς το παρόν παρουσιάζει σηµάδια κόπωσης, ωστόσο είναι σε εκκρεµότητα προς υλοποίηση άλλα περίπου 1.000 Σχέδια Βελτίωσης, τα οποία σε ποσοστό 70%-80% έχουν στο πλάνο τους και την αγορά τρακτέρ.

Προς ώρας, ενδεικτικό του «φρένου» που έχει πατήσει η αγορά, είναι το γεγονός πως µέχρι και το τέλος Αυγούστου του 2022, η µείωση των πωλήσεων είναι 42,3% σε σχέση µε πέρυσι, καθώς φέτος τιµολογήθηκαν 1.252 τρακτέρ, από 2.170 το αντίστοιχο 8µηνο του 2021.

«Περιµέναµε µια κάµψη της αγοράς για το 2022, γιατί ο προηγούµενος κύκλος Σχεδίων Βελτίωσης είναι στο τέλος του και είναι φυσιολογικό να κόψει ταχύτητα η αγορά. Απλώς δεν περιµέναµε η πτώση να είναι τόσο έντονη», εξηγεί ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ, Σάββας Μπαλουκτσής.

Η µεγαλύτερη του αναµενόµενου επιβράδυνση, αλλάζει τις αρχικές προβλέψεις του ΣΕΑΜ που δικαιολογούσαν µια µείωση της αγοράς της τάξης του 30%. «Από τα περίπου 3.000 τρακτέρ του 2021, προβλέπαµε να πέσουµε στα σχεδόν 2.000 τρακτέρ φέτος. Ο πήχης κατεβαίνει πλέον στα επίπεδα των 1.700 – 1.800 τρακτέρ», τονίζει ο συνοµιλητής  µας.

Στο σύνολο του έτους, πάντως, αναµένεται να «κλείσει η ψαλίδα» της µείωσης, που παρατηρείται στο οκτάµηνο, διότι είναι σε εκκρεµότητα προς υλοποίηση άλλα περίπου 1.000 Σχέδια Βελτίωσης, τα οποία σε ποσοστό 70%-80% έχουν στο πλάνο τους και την αγορά τρακτέρ.

Σε επίπεδο τζίρου η πτώση στο οκτάµηνο είναι µικρότερη σε σύγκριση µε πέρυσι κι αυτό γιατί τα «εξωχώραφα» τρακτέρ που είναι ακριβότερα, αντιπροσωπεύουν 32% των πωλήσεων, έναντι 68% των δενδροκοµικών, ενώ το 2021 η αναλογία ήταν 27% – 73% αντίστοιχα.

Έως 12 µήνες στις παραδόσεις, πονοκέφαλος και οι αυξήσεις

Εκτός από την υποχώρηση των πωλήσεων, οι επιχειρήσεις του κλάδου έχουν να αντιµετωπίσουν φέτος δύο ακόµη σοβαρούς πονοκεφάλους. Ο πρώτος έχει να κάνει µε τη δυστοκία παραδόσεων των εργοστασίων προς τους εισαγωγείς, µε συνέπεια να καθυστερούν να γίνουν και οι αντίστοιχες τιµολογήσεις. «Συνήθως όλα τα εργοστάσια έδιναν χρόνο παράδοσης 3-4 µήνες, το πολύ, από την παραγγελία. Τώρα έχουµε περιπτώσεις που οι παραδόσεις υπερβαίνουν ακόµη και τους 12 µήνες. Κι αυτό, γιατί το γνωστό πρόβληµα της έλλειψης πρώτων υλών, ήρθε και συνέπεσε µε την αλλαγή φάσης καυσαερίων, από Stage 4 σε Stage 5. Οπότε και αυτό δηµιουργεί µια περαιτέρω καθυστέρηση, γιατί µιλάµε στην ουσία για καινούρια µοντέλα», εξηγεί ο κ. Μπαλουκτσής.

Το δεύτερο µεγάλο πρόβληµα που δρα ανασταλτικά στις πωλήσεις του κλάδου έχει να κάνει µε τις αυξήσεις των τιµών στα τρακτέρ. «Σε πολλές περιπτώσεις η αύξηση ξεπερνά ακόµη και το 20%. ∆ιότι πέρα από την παραδοσιακή εργοστασιακή αύξηση, που είναι κάθε χρόνο γύρω στο 3%, έχουµε πλέον και την άνοδο των µεταφορικών, των πρώτων υλών, αλλά του κόστους αλλαγής φάσης καυσαερίων. Όλα αυτά σωρευτικά οδηγούν σε µεγάλες αυξήσεις στην τιµή των τρακτέρ και πρόκειται για έναν παράγοντα ο οποίος λειτουργεί ανασταλτικά σε νέες συµφωνίες», επισηµαίνει ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ και παραδέχεται πως σε ένα µεγάλο ποσοστό την άνοδο αυτή την επιβαρύνεται ο επενδυτής.

«Μια σοβαρή προσφορά έχει και ηµεροµηνία λήξης»

Όπως είναι φυσικό, η εξέλιξη δηµιουργεί ενίοτε και γκρίνιες, αλλά όπως υποστηρίζει ο κ. Μπαλουκτσής «δεν είναι εύκολο ο προµηθευτής µε µια προσφορά που έδωσε το 2018, η οποία ουσιαστικά αφορούσε ένα άλλο µοντέλο, καθώς έχει πάει σε άλλη φάση καυσαερίων, να έρθει στην ίδια τιµή να δώσει τρακτέρ το οποίο έχει ακριβύνει κατά 20%. Άλλωστε, όλοι γνωρίζουµε πως µια σοβαρή προσφορά έχει και ηµεροµηνία λήξης. ∆εν είναι εφ’ όρου ζωής. Όλα αυτά δίνουν το δίδαγµα, ότι η διαχειριστική Αρχή και το υπουργείο θα πρέπει να βλέπουν πιο ρεαλιστικά ορισµένα πράγµατα. ∆ιότι δεν υποβάλλεις σήµερα αίτηση και αύριο αγοράζεις το τρακτέρ. Μεσολαβεί πολύς χρόνος. Συνεπώς αν θέλουµε αντικειµενικά ο αγρότης να επιδοτείται σήµερα στο ύψος της πραγµατικής επένδυσης θα πρέπει να λαµβάνεται υπόψιν αυτό το χρονικό διάστηµα, αλλά και οι ενδεχόµενες µεταβολές στις τιµές. Αυτό δεν σηµαίνει βέβαια ότι δεν πρέπει να ελέγχεται αυστηρά, όσο πιο αυστηρά γίνεται οι περιπτώσεις των υπερτιµολογήσεων. Πρέπει να υπάρχει ο έλεγχος κι εµείς ως ΣΕΑΜ έχουµε πει πολλές φορές πως ό,τι θέλει το υπουργείο είµαστε στη διάθεσή του να του δώσουµε στοιχεία, ώστε σε κάθε επένδυση να γίνεται η παραλαβή σωστά, για να αντιστοιχεί το µηχάνηµα που αγοράζει ο αγρότης, στην επιλέξιµη τιµή για την οποία έχει εγκριθεί».

Αναφορικά µε τον καινούριο, εµβόλιµο, κύκλο Σχεδίων Βελτίωσης, ύψους 180 εκατ. ευρώ από το Ταµείο Ανάκαµψης, ο κ. Μπαλουκτσής σηµείωσε πως «ευελπιστούµε ότι αρχές του 2023 θα γίνει η προκήρυξη, η οποία έπρεπε ήδη να έχει γίνει. ∆εν ξέρω βέβαια πόσο γρήγορα το υπουργείο θα βγάλει εγκρίσεις, διότι δεν είναι µόνο η υποβολή της αίτησης, αλλά και η αξιολόγησή τους και η υποβολή των εγκρίσεων».

Το 34% των εταιρειών σχεδιάζει προσωρινή διακοπή παραγωγής

Ο γενικός δείκτης επιχειρηµατικού κλίµατος για τη βιοµηχανία γεωργικών µηχανηµάτων στην Ευρώπη έχει σταθεροποιηθεί σε θετικό επίπεδο µετά την απότοµη πτώση του κατά τη διάρκεια του ρωσο-ουκρανικού πολέµου. Σύµφωνα µε τη CEMA (Ευρωπαϊκός Σύνδεσµος Βιοµηχανίας Γεωργικών Μηχανηµάτων), τα πιο πρόσφατα στοιχεία (Αύγουστος 2022) δείχνουν πως ενώ οι παραγγελίες µειώθηκαν αισθητά τους τελευταίους µήνες (από ένα πολύ υψηλό επίπεδο), παρατηρείται κάποια χαλάρωση ως προς τα εµπόδια που συναντά η αγορά όσον αφορά την αύξηση των τιµών και στις καθυστερήσεις στις παραγγελίες. Επί του παρόντος, το 34% των εταιρειών σχεδιάζει προσωρινή διακοπή της παραγωγής λόγω ελλείψεων τις επόµενες τέσσερις εβδοµάδες, ανέφερε η CEMA στο βαρόµετρο του Αυγούστου που επιµελείται. Η περιφερειακή ανάλυση δείχνει µειωµένα επίπεδα εµπιστοσύνης για ορισµένες ευρωπαϊκές αγορές, ιδίως για την Ισπανία. Ωστόσο, η συνολική προοπτική της αγοράς παραµένει σε καλά επίπεδα προς το παρόν, ιδιαίτερα για τις δύο µεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης, που είναι η Γερµανία και η Γαλλία.

Η λύση στις κυλιόµενες προκηρύξεις
Mε δεδοµένο ότι η αγορά µια «τρέχει» και µια «κλυδωνίζεται», ανάλογα
αν υπάρχουν προγράµµατα ή όχι, ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ (φωτό) επαναλαµβάνει την πρόταση του Συνδέσµου για κυλιόµενα προγράµµατα, χωρίς ασφυκτικές προθεσµίες, µέχρις εξαντλήσεως των διαθέσιµων πόρων, ώστε να µην περιµένει ο κόσµος δύο χρόνια να γίνει προκήρυξη για να κάνει µια επένδυση και παράλληλα να µοιράζεται ο όγκος της δουλειάς σε ένα µεγαλύτερο χρονικό διάστηµα. Σηµειώνεται εδώ πως  ένα τέτοιο σύστηµα κυλιόµενων προκηρύξεων έχουν προτείνει και οι σύµβουλοι για τη νέα ΚΑΠ, ωστόσο το κατά πόσο θα περάσει αυτή η ιδέα στις προκηρύξεις θα φανεί στο µέλλον.

Πολύ κρίσιµο, κατά τον πρόεδρο του ΣΕΑΜ είναι επίσης να πέσει βάρος και στην ενηµέρωση και την εκπαίδευση γύρω από τις νέες τεχνολογίες και ήδη έχει ζητηθεί από τα υπουργεία Αγροτικής Ανάπτυξης Τροφίµων και Παιδείας, να µπει στα πανεπιστήµια και στις εξειδικευµένες σχολές το θέµα των γεωργικών µηχανηµάτων και τεχνολογιών, ώστε  να αποφοιτούν τεχνικοί που να µπορούν να δίνουν τεχνική υποστήριξη σε αυτά τα ακριβά και σύγχρονα µηχανήµατα, να ελέγχουν και να µπορούν να δίνουν και πιστοποιήσεις σε αγρότες που θα έχουν παρακολουθήσει κάποιες ώρες εκπαίδευσης γύρω από τη γεωργία ακριβείας.

 

 

Πηγή:www.agronews.gr

Αφήστε μια απάντηση