Μία σοβαρή υποδομή αρδευτικών δικτύων και φραγμάτων διαμορφώνεται πλέον με περίπου 50 έργα στην χώρα μας.

Πρώτα ήρθε η ένταξη 31 αρδευτικών δικτύων και φραγμάτων (λιμνοδεξαμενών κ.ά.) με απόφαση του τότε γενικού γραμματέα του ΥπΑΑΤ, Χαρ. Κασίμη, επί ΣΥΡΙΖΑ το 2019, τα οποία βρίσκονται σε φάση είτε δημοπράτησης είτε κατασκευής. Όλα αυτά γίνονται είτε με χρηματοδότηση από το ΠΑΑ είτε από το Υπουργείο Υποδομών. Απεικονίζονται στον παρακάτω χάρτη με κόκκινο.

Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκε διά στόματος πρωθυπουργού και νυν υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, Σπ. Λιβανού, η έναρξη της διαδικασίας μελέτης ή δημοπράτησης μέσω ΣΔΙΤ για 21 έργα. Από αυτά παρουσιάσθηκαν σε ειδική εκδήλωση τα 8, όπως φαίνονται και στον παρακάτω χάρτη με το χρώμα μπλε και υπό τον τίτλο που έδωσε η κυβέρνηση “Ύδωρ 2.0”.

 

Δείτε εδώ την απόφαση έγκρισης του κ. Κασίμη

Προβληματισμοί

Ενώ, λοιπόν, τα πρώτα 31 έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και δεν θα επιβαρύνουν τους αγρότες, στην περίπτωση των 21 που εξήγγειλε και θα εξαγγείλει η ΝΔ, φαίνεται ότι ένα ποσοστό του κόστους θα το επωμιστούν οι αγρότες-αρδευτές. Κι αυτό γιατί έτσι είναι η φιλοσοφία των ΣΔΙΤ: Αναλαμβάνει ένας ιδιώτης την κατασκευή ενός έργου, το συγχρηματοδοτεί το κράτος και τα έσοδα από τη χρήση-ενοικίασή του πάνε στον ιδιώτη. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο ιδιώτης θα έχει για 25 χρόνια την εκμετάλλευση αυτών των έργων.

Όπως γράψαμε και στο πετυχημένο παράδειγμα της Αιγιάλειας, όπου υπήρξε εδώ και δύο χρόνια η εμπλοκή ιδιώτη, ως εργολάβου, το κόστος για τον αγρότη ανήλθε στο μισό από ό,τι ισχύει για τους γειτονικούς ΤΟΕΒ. Αντί για 28 ευρώ το στρέμμα ανά αρδευτική περίοδο (ανά έτος) οι αγρότες της Αιγιάλειας πληρώνουν 14 ευρώ το στρέμμα. Βέβαια, εκεί μιλάμε για συντήρηση του αρδευτικού δικτύου και μικρές παρεμβάσεις, που όμως το καθιστούν πλήρως λειτουργικό και αποδοτικό, με το μισό κόστος. Οι πρόχειροι υπολογισμοί που γίνονται, αν κάνει κάποιος αναγωγή με το παράδειγμα των διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους, με δεδομένο το κόστος κατασκευής των αρδευτικών δικτύων που ανακοινώθηκαν τη Δευτέρα και “για να βγάλει ο ιδιώτης τα λεφτά του”, ανεβάζουν το κόστος για τον αγρότη σε πάνω από 50 ευρώ το στρέμμα.

Το είπε εξάλλου και ο κ. Σκυλακάκης τη Δευτέρα. Από αυτά τα 4,6 δισ. ευρώ, μόνο τα 200 εκατ. ευρώ είναι από το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι δυνατότητες δε του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης δεν επιτρέπουν εκταμίευση πάνω από 400 εκατ. ευρώ για τα επόμενα 7 χρόνια. Άρα τα υπόλοιπα θα προέλθουν από δανεισμό των ιδιωτών κατασκευαστών, οι οποίοι στη συνέχεια θα πρέπει να εξοφλήσουν αυτά τα δάνεια από τις εισφορές των αγροτών.

Παράλληλα, ένας ακόμα προβληματισμός υπάρχει για το κατά πόσον είναι “ώριμα” τα νέα 21 έργα. Δηλαδή για ποια έχουν γίνει μελέτες και ποια μπορούν να προχωρήσουν άμεσα στην υλοποίηση, διότι τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης έχουν ημερομηνία λήξης. Επίσης, μόλις στις 13 Οκτωβρίου ολοκληρώθηκε η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης στη συμβουλευτική εταιρεία PLANET, η οποία ανέλαβε το έργο «Μελέτη για το Νέο Μοντέλο Οργάνωσης Δημοσίων Δικτύων Άρδευσης στο πλαίσιο των απαιτήσεων του ΠΑΑ, και της νέας ΚΑΠ 2021-2027» ύψους 30.000 ευρώ συν ΦΠΑ.

Στ. Αραχωβίτης – Σωκ. Φάμελλος: «Και την άρδευση ιδιωτικοποιεί μετά τη ΔΕΗ η κυβέρνηση Μητσοτάκη»

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ενέκρινε και ενέταξε 35 μεγάλα αρδευτικά έργα, με 100% δημόσια χρηματοδότηση, μέσω του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Όμως σήμερα, η Κυβέρνηση της ΝΔ επιλέγει να ιδιωτικοποιήσει, μέσω ΣΔΙΤ, τα αρδευτικά έργα, παραχωρώντας μάλιστα χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης στους ιδιώτες.

Μετά τις αυξήσεις σε όλα τα αγροτικά εφόδια και την ενέργεια που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες παραγωγοί, αυξάνει και το κόστος του αρδευτικού νερού που χρησιμοποιούν οι αγρότες, αφού στην τιμολόγηση της χρήσης θα έχει ενσωματώσει και τις αποσβέσεις και τα κέρδη του ιδιώτη επενδυτή.

Με τις επιλογές Μητσοτάκη, στο κόστος της άρδευσης πλέον, θα προστίθεται και το κέρδος των ιδιωτών που θα εμπλακούν στα 21 έργα άρδευσης. ΣΔΙΤ στα αρδευτικά έργα σημαίνει πολύ απλά ότι ο αγρότης θα επιβαρυνθεί με αυξημένο κόστος άρδευσης και ότι λίγοι ιδιώτες θα αναλάβουν χωρίς ρίσκο αυτήν την υπηρεσία κοινής ωφέλειας και περιφερειακής ανάπτυξης και κυρίως την πρόσβαση στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.

Μάλιστα, προκειμένου να ικανοποιήσει τις ορέξεις των μεγάλων εργολάβων που θα αναλάβουν τα αρδευτικά δίκτυα, η Κυβέρνηση εντάσσει στα ΣΔΙΤ και το Δίκτυο άρδευσης ΤΟΕΒ Ταυρωπού Καρδίτσας, που είχε ήδη ενταχθεί στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, δηλαδή στα 31 μεγάλα εγγειοβελτιωτικά έργα που η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εξασφάλισε να γίνουν ως δημόσια έργα και με Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Προκύπτουν δύο ερωτήματα: Πόσο περισσότερο θα κοστίζει πλέον το νερό άρδευσης “αλά” Μητσοτάκη στους αγρότες της Καρδίτσας, αλλά και ποια θα είναι τα επόμενα δημόσια έργα άρδευσης που θα απενταχθούν από το ΠΑΑ για να τα χαρίσει ο κ. Μητσοτάκης σε κάποιο ιδιώτη, εφόσον από τα 21 που ανακοίνωσε αποκάλυψαν μόνο τα 8; Εκτός κι αν η επιτελική τους προχειρότητα δεν επέτρεψε να ολοκληρωθεί το “σόου” της ανακοίνωσης όλων των έργων.

Ωστόσο, εκεί που έσπασαν κάθε ρεκόρ είναι στην παραποίηση της πραγματικότητας. Για να καλύψουν με επικοινωνιακή χρυσόσκονη την ιδιωτικοποίηση της άρδευσης, αναφέρθηκαν σε “πρωτοπόρο και κλιματικό σχεδιασμό μετά από δεκαετίες”. Προφανώς ψευδώς, εφόσον η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε εγκαίρως φροντίσει ώστε να καλυφθούν οι υποχρεώσεις της χώρας μας, τόσο για τον Σχεδιασμό Διαχείρισης Υδάτων, όσο και για τον Σχεδιασμό Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας.

Μάλιστα, επειδή η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου είχε σοβαρές εκκρεμότητες σε αυτές τις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις, είχαν παγώσει οι εντάξεις όλων των έργων νερού (ύδρευσης, αποχέτευσης και άρδευσης) σε όλη την Ελλάδα. Με τις πρωτοβουλίες του ΣΥΡΙΖΑ απελευθερώθηκαν ωφέλιμοι πόροι και εντάχθηκαν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2019 στο ΠΑΑ 31 μεγάλα έργα άρδευσης με δημόσια χρηματοδότηση προϋπολογισμού 450 εκατ. ευρώ.

Αυτό όμως που απέκρυψαν οι άριστοι είναι ότι η χώρα οφείλει να αναθεωρήσει τα Σχέδια Λεκανών Απορροής Ποταμών (Σ.Δ.Λ.Α.Π.) και τα Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνου Πλημμύρας μέχρι τις 31/12/2021, κι αυτό δεν το έχει προετοιμάσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη με κίνδυνο νέας έκθεσης της χώρας μας έναντι της ΕΕ.

Προφανώς τα έργα που εξήγγειλε τη Δευτέρα ο κ. Μητσοτάκης δεν αποτελούν απάντηση στην κλιματική αλλαγή, από τη στιγμή που δεν έχει ολοκληρωθεί με ευθύνη της κυβέρνησης κανένα Περιφερειακό Σχέδιο για την προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή, που είχαν νομοθετηθεί το 2016 και ξεκινήσει σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Τελικά, πέρα από τα μεγάλα λόγια για το κλίμα, η Κυβέρνηση δεν έχει εξασφαλίσει τους όρους ώστε να έχουμε άρδευση και γεωργία ανθεκτική στην κλιματική κρίση. Είναι προφανές ότι η προτεραιότητα της κυβέρνησης Μητσοτάκη δεν είναι οι αγρότες και η κλιματική κρίση, αλλά η ιδιωτικοποίηση των πάντων και το πλιάτσικο στις δημόσιες υποδομές.

Γαλλικό ενδιαφέρον για το πρόγραμμα «Ύδωρ 2.0»

Ο ΓΓ του ΥπΑΑΤ, Δημήτρης Παπαγιαννίδης, συναντήθηκε στα γραφεία της Γενικής Γραμματείας Ενωσιακών Πόρων & Υποδομών με τον Σύμβουλο για Αγροτικές Υποθέσεις της Γαλλικής Πρεσβείας στην Ιταλία κ. Jean-Pascal FAYOLLE και την κα Ευσταθία Αντιόχου Υπεύθυνη Μελετών της Οικονομικής Υπηρεσίας της Γαλλίας στην Ελλάδα. Στη συνάντηση μετείχαν και στελέχη της Γεν. Γραμματείας.

Στην τεχνική σύσκεψη που ακολούθησε συζητήθηκε η πορεία:

– υλοποίησης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης,

– των επικείμενων προκηρύξεων,

– των διακρατικών συνεργασιών και

– ο Προγραμματισμός για την επόμενη Προγραμματική Περίοδο 2023-2027.

Μεταφέρθηκε το ζωηρό ενδιαφέρον της Γαλλικής Πρεσβείας για το Πρόγραμμα «ΥΔΩΡ 2.0» που είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα αρδευτικών έργων από τη δεκαετία του 1960, το οποίο περιλαμβάνει 21 αρδευτικά έργα, τα οποία πρόκειται να κατασκευαστούν με Συμπράξεις Δημόσιου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Γαλλικές κατασκευαστικές και μελετητικές εταιρείες όπως και Γαλλικές Τράπεζες ενδιαφέρονται να συνδράμουν στην υλοποίηση του “ΥΔΩΡ 2.0”.

Το Πρόγραμμα συνολικού κόστους 1,628 δισ. ευρώ που θα υπερβεί τα 4 δισ. ευρώ εφόσον συνυπολογισθεί το κόστος συντήρησης και λειτουργίας για 25 χρόνια και οι πληρωμές διαθεσιμότητας, παρουσιάστηκε από τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Σπήλιο Λιβανό και τον ΓΓΕΠΥ κ. Δημ. Παπαγιαννίδη, σε ειδική εκδήλωση στις 8/11/2021, παρουσία του Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη.

 

Πηγή: www.agro24.gr

Αφήστε μια απάντηση